CODA Boekhouders & Fiscalisten BV | Zonhoven & Oudsbergen
Nieuwe procedure BTW-bouwaangifte
Door een recente wetswijziging verdwijnt de traditionele BTW-bouwaangifte in te dienen door personen die een gebouw (laten) oprichten. Deze aangifte moest binnen de drie maanden na de betekening van het kadastraal inkomen ingediend worden met een uitgebreide opgave van de voor het bouwen ontvangen facturen. Voortaan volstaat het een aantal inlichtingen met betrekking tot het gebouw te verstrekken via een formulier waarvan het model nog zal worden vastgelegd. Er moeten geen ondersteunende documenten meer worden toegevoegd, maar zij moeten op verzoek van de administratie wel kunnen worden voorgelegd. De nieuwe regeling geldt vanaf 20 augustus 2018. Als de uiterste indieningstermijn van drie maanden nog niet verlopen is en nog geen BTW-bouwaangifte werd ingediend, dan moet dat ook niet meer gebeuren. Zolang het model van het nieuwe formulier en de indieningsmodaliteiten niet zijn bekendgemaakt, moet er niets gebeuren. Zodra het uitvoeringsbesluit en de nieuwe formulieren beschikbaar zijn, zal de FOD Financiën zelf een bericht en een model van formulier sturen aan de bouwheren. Vanaf dat moment zullen zij opnieuw drie maanden de tijd krijgen om het formulier ingevuld terug te bezorgen. De wetswijziging verandert niets aan de bewijsmiddelen, de controle en het toezicht op de bouwwaarde inzake btw. De werkwijze die tot nu toe van toepassing was, blijft, maar in tegenstelling tot voorheen zal de FOD Financiën alleen verdere vragen stellen en verantwoordingstukken opvragen voor die bouwprojecten waarvoor op grond van de verstrekte inlichtingen en andere informatie een nader onderzoek nodig blijkt. De overige bouwheren zullen na indiening van het formulier met de specifieke inlichtingen geen enkele verplichting meer hebben, behalve het bewaren van de plannen en facturen over hun afgewerkt bouwproject. |